بیانیه کانون یزددرجلسه هم اندیشی حقوقدانان استان باخانم دکترامین زاده معاونت محترم حقوقی رئیس جمهور
ضمن عرض تبريك خدمت حضار معزز بمناسبت اعياد رجبيه و خير مقدم به سركار عليه خانم دكتر امين زاده معاونت محترم حقوقي رياست جمهور و تشكر از مديريت اين جلسه كه فرصت و امكاني براي كانون سردفتران و دفترياران استان فراهم نمودند تا به برخي چالشهاي قانوني مرتبط با نهاد حاكميتي دفتر اسناد رسمي كه بي ارتباط با مشكلات مردمي نيز نميباشد بپردازيم.
پرواضح است كه عمده مشكلات اصحاب ثبت و سند معطوف به مقوله قانون و ضعف در تدوين آن است كه به دليل وظيفه ذاتي نهاد قانونگذاري و ارتباط آن با قوه مقننه از ورود به اين حيطه پرهيز و از بحث لا ونعم در ميزان جامعيت و مانعيت قوانين مصوب و قابليت و وزانت و استحكام آنها در ميگذريم و بويژه به ساير مقررات كه عمدتا بنحو آيين نامه و تصويبنامه و دستورالعمل در قوه مجريه تدوين ميگردد ميپردازيم.
پيش از آن توجه به دو راهبرد زيربنايي ضروري است: اولا وضع قاعده لازم الاجرا اتاق فكر كاردان وفرهيخته لازم دارد و بهترين مديريت براي متصدي منصب اجرايي ، تشكيل اين كارگروه متخصص غيراجرايي است .
ثانيا تهيه مقررات آمره استثناي زمان و مكان ندارد بلكه محدوده مكاني آن تابع قلمرو و حيطه زماني آن تا لغو يا نسخ است و هرچه دامنه زماني طولاني تر باشد وجاهت قاعده موضوعه بيشتر خواهد بود. لذا ارزيابي منطقي به وسعت همه كشور ، شرط لازم است و نبايد فراموش كرد كه تهران هم يكي از استانهاي كشور است و استحصال يك قاعده جامع ، تدبير مدبران همه استانها را ميطلبد.
اكنون با توجه به ضيق وقت موارد معدودي از ضرورتها و چالشهاي مرتبط با جامعه سردفتري را باستحضار ميرساند:
1- قانون اصلاح قانون مالياتها علاوه بر اينكه شكلا از حيث فن قانون نويسي و ماهيتا از جهت نيل به عدالت و پيشگيري از فرار مالياتي بسيار ضعيف است ، مع الوصف تكاليف متعدد و در عين حال مبهمي را بر عهده دفاتر اسناد رسمي حمل كرده كه در اين مقام مجال شرح و بسط آنها نيست. عليهذا استدعا دارد براي تدوين يا اصلاح آيين نامه هاي مربوطه از كارشناسان خبره امور ثبتي استفاده شود و همينجا كانون سردفتران استان يزد مراتب آمادگي خود را در اين خصوص اعلام ميدارد.
2- سازمان تامین اجتماعی مقارن با شروع سال 93 با یک قرائت جدید و خلاف انتظار از ماده 36 قانون کار ، بخشی از مزایای انگیزه ای را مشمول حق بیمه دانسته و کارفرمایان ، منجمله سران دفاتر اسناد رسمی را مکلف نمود تا با درج مبلغ 80 هزارتومان حق خواربار یا بن نقدی در لیست بیمه ، به ازای هرنفر 24 هزار تومان به حساب سازمان واریز نمایند که با احتساب تعداد کارفرمایان در سراسر کشور ، مبالغ کلانی از این طریق نصیب خود ساخت و از منظر منافع اقتصادی سازمان میتوان گفت اقدامی زیرکانه و سودآور بوده است لکن اقدام فراقانونی سازمان موجب ورود زیان هنگفتی به جامعه کارفرمایی و به تبع آن به سران دفاتر اسناد رسمی گردید.
اعتراضاتی پراکنده در سطح کشور و مطبوعاتی شدن این اقدام موجب شد غیرقانونی بودن آن با عکس العمل منطقی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی روبرو و از طریق دفتر وزارت با توجه به عدم شمول مزایای موضوع ماده 36 قانون کار از مصادیق مزد مبنا، به تامین اجتماعی اخطار گردد كه از تیرماه 93 حق اخذ حق بیمه از وجوه مذکور را ندارد. از آنجايي كه تامین اجتماعی از این طریق به مدت دوماه مبالغ سنگینی دریافت و با اعتراض عمده ای نيز روبرو نشد و ظاهرا دعوای استردادی هم مطرح نگردید لذا موجب شد تجربه شیرین سال گذشته را در سال 94 که حق خواربار سابق به 110 هزار تومان هم افزایش و حق بیمه آن قابل توجه بود تکرار نماید و منتظر بماند تا نهایتا توسط دیوان محترم عدالت باطل گردد زیرا به فرض اجبار به استرداد اصل وجوه ، همان سود حاصله هم برای تامین اجتماعی درآمد مناسبی محسوب میگردید.
در ارديبهشت سال 94 این اقدام با شیطنتی دیگر نیز همراه بود و تامین اجتماعی شرحی مظلومانه به دفتر امور حقوقی ریاست جمهوری نوشت و زمینه را برای استحکام این اقدام فراقانونی فراهم و توانست تایید معاون امور حقوقی را نیز بهمراه داشته باشد و از این راه برای هرکارگر و کارمند مشمول قانون کار 33 هزار تومان بحساب خود منظور نماید.
گرچه در بخشنامه وزیر محترم تعاون و رفاه دلایل غیرقانونی بودن وصول چنین وجوهی تشریح و اعلام گردیده ولی جهت مزید استحضار موارد ذیل تقدیم میگردد:
اولا ماده 36 قانون کار و تبصره آن از زمان تصويب قانون يعني سالها پيش ، وجود داشته و از طرفی وجوهی از قبیل حق مسکن ، خواربار و سنوات نیز مسبوق به سابقه بوده است. مضافا اینکه در تعاریف مزدمبنا طبق صریح مواد قانون تامین اجتماعی و قانون کار بخصوص تبصره ماده 36 این نوع وجوه جزء مزد مبنا نبوده و در طول سالیان اجرای این قانون مشمول کسر حق بیمه نبوده است.
ثانيا به فرض اینکه وجوه موضوع ماده 36 را لازم الدرج در لیست بیمه بدانیم چرا فقط حق خواربار اضافه شده است؟ و چه وجه تفاوتی بین این هزینه با حق مسکن و سنوات و حق اولاد وجود دارد که تامین اجتماعی به این بخش توجه كرده است ؟
متاسفانه دفتر حقوقی ریاست جمهوری نیز توسط تامین اجتماعی گمراه و عطف به نامه تامین اجتماعی آن را تایید نموده و متوجه نشده با این تایید ، دولت نیز مجبور میشود در خصوص کارکنان قراردادی مشمول تامین اجتماعی خود، هزینه کلانی را به تامین اجتماعی بپردازد.
عليهذا اصلاح رقيمه دفتر حقوقي و بازگشت به منطوق قانون و النهايه رعايت غبطه جامعه كارفرمايي كشور مورد استدعاست.
3- مصوبه تقسيم اسناد بانكها و مؤسسات دولتي مصوب ١٣٥٦ كماكان لازم الاجراست و عليرغم تغييرات اساسي در شرايط اجتماعي و اقتصادي از جمله تأسيس مؤسسات مالي و اعتباري و بانكهاي خصوصي مع الوصف تاكنون اقدامي جهت بروز رساني اين مصوبه بعمل نيامده است و تشكيل كارگروهي از سران دفاتر در اين خصوص مورد استدعاست.
توفيق روزافزون همه مسئولين و كارگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را از درگاه حق مسئلت داريم. قبلا از وقتي كه براي اين جلسه مصروف داشتيد و عنايتي كه بعدا براي پيگيري موضوعات مطروحه مبذول خواهيد داشت كمال سپاسگزاري را داريم
كانون سردفتران و دفترياران استان يزد
کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد بعنوان چهارمین کانون استانی کشور بعد از قریب به ده سال پیگیری های مستمر جامعه سردفتران یزد و همکاران در سطح استان و مساعدت هیئت مدیره کانون تهران با ابلاغ قوه قضائیه و تشکیل هیئت نظارت و با بیش از ده جلسه در تاریخ 17 آذرماه 91 با برگزاری انتخاباتی ارام و و در فضائی سالم و حضور فعال همراه با شعور و احساس مسئولیت کلیه سردفتران و دفتریاران استان اعضای هیئت مدیره انتخاب و در شب میلاد بابرکت امام عصر (عج) در دوم تیرماه 1392 با حضور معاونت قوه قضائیه و ریاست سازمان و معاونین و هیئت همراه و اعضای هیئت مدیره کانون و مقامات قضائی و اداری استان یزد افتتاح و ابلاغ منتخبین توسط آقای دکتر تویسرکانی و مقامات استانی به آنان اعطا و به میمنت و مبارکی این روز بزرگ و هفته قوه قضائیه کانون یزد شروع بکار نمود